Dzień Dyni

W związku z udziałem w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Cztery Pory Roku w klasie 2 a odbyły się zajęcia na temat dyni. Przez dwa dni (30-31 października) drugoklasiści odkrywali tajemnice ,,królowej jesieni”. Pytanie kluczowe brzmiało: Co można zrobić z dyni? Podczas zajęć uczniowie poznali cykl rozwojowy dyni i jej różne odmiany. Zbadali budowę owocu dyni i nazwali jego części. Aby nic się nie zmarnowało miąższ został upieczony, a pestki wysuszone (piekarnik z programu Laboratoria Przyszłości). Pieczona dynia z sosem jogurtowym nie wszystkim smakowała, ale byli i tacy, którzy brali dokładkę. Zabawny wierszyk dostarczył informacji na temat innych potraw, jakie można z dyni przyrządzić. Na podstawie tekstów popularnonaukowych i filmu dydaktycznego dowiedzieli się jakie wartości odżywcze ma dynia i dlaczego warto ją jeść. Aby zapamiętać zdobytą wiedzę wykonali w zeszytach notatki wizualne. Nawet na lekcji angielskiego dynia odgrywała ważną rolę, jako że była to lekcja kulturowa na temat Halloween. Drugiego Dnia Dyni drugoklasiści opisali wybrane odmiany dyni i wykonali tematyczną pracę plastyczną. Malowali szablony dyni ,,rosnącymi farbami”, które należało wcześniej zrobić z mąki, soli i wody. Pokryte miksturą rysunki należało przez 3 minuty wypiekać w piekarniku więc znów przydał się piekarnik z programu LP. Z pomalowanych farbami i wyciętych prac powstała wspólna klasowa dekoracja. Podczas ,,dyniowych” zajęć uczniowie pracowali też rutynami krytycznego myślenia: ,,Widzę, myślę, zastanawiam się”, ,,Wheel of wonder” oraz ,,Drabina metapoznania”. Było ciekawie i intensywnie. O dyniach drugoklasiści szybko nie zapomną, tym bardziej, że zaczęli też dyniowy eksperyment, na którego wyniki trzeba trochę poczekać. W klasie stoi zamknięty słój z małą dynią postawioną na wilgotnej ziemi. Jakie są ich hipotezy? ,,Dynia pęknie”. ,,Wybuchnie”. ,,Zmieni kolor”. ,,Zgnije”. ,,Będzie skapciała”. ,,Urośnie”. Czas pokaże…